A. Výklad a ukázkové příklady
V dalších lekcích se budeme zabývat obtížnějšími partiemi, které pomůžou studentům s hlubším zájmem o matematiku nebo studentům VŠ.
Výpočet neurčitých integrálů poskytuje hodně prostoru pro nápad a originální řešení. Zkusme tedy rozšířit dosud získané dovednosti.
Nejprve musíme rozšířit pravidla integrování elementárních funkcí (Platí pro proměnné z definičního oboru výrazů):
Na příkladech si uvedená pravidla ukážeme:
Příklad 70:
Vypočtěte
= |
Nejprve zlomek rozložíme pomocí dělení polynomů na dvě části (podíl a zbytek):
(x3-2x2+x+2):(x2+1) = x-2
-x3 -x
-2x2 +2
+2x2 +2
+4
Nyní můžeme rozložit původní integrál na dvě části (integrál podílu a zbytku) a na druhý integrál
použít pravidla (54):
![](../images/int815.gif)
Výsledek: = x2/2 - 2x + 4arctgx + C
|
Příklad 71a:
Vypočtěte
= |
V zadání příkladu musíme "vidět" ukryté pravidlo .
Nejprve upravíme výraz pod odmocnninou:
-4x2+16x-15 = 1 - (4x2-16x+16) = 1 - (2x-4)2.
![](../images/int817.gif)
Pak již stačí použít substituci: z = 2x-4 , dz/dx=2 a tedy dx = dz/2
Tím dostáváme:
![](../images/int818.gif)
Po návratu k původní proměnné x dostáváme konečný výsledek:
= 0,5.arcsin(2x-4) + C
Výsledek: = 0,5.arcsin(2x-4) + C
|
Příklad 71b:
Vypočtěte
= |
Nejprve výraz pod odmocninou upravíme na (rozdíl) součet čtverců:
= =
Pak použijeme substituci t=x-1.
Vyjádříme x=t+1, dx=dt a dosadíme:
= =
Nyní použijeme vztahu vedoucí na přirozený logaritmus:
= =
Nakonec se vrátíme k původní proměnné:
= ![](../images/Int1165.gif)
Výsledek: =
|
Poslední dva příklady demonstrují jak důležité je zapamatovat si nahoře uvedená pravidla (64) integrování elementárních funkcí!
1. Substituční metoda
V 6.lekci jsme si ukázali substituční metodu, při které jsme používali pomocné proměnné t = g(x). V minulém příkladě to bylo
t = 2x-4. Při výpočtu celé řady integrálů ale pomůžou i substituce jiného typu.
Substituce x = g(t)
Tato substituce často řeší integrály s odmocninami. Zvolíme za x takovou mocninu t, abychom se odmocnin zbavili.
Příklad 72:
Vypočtěte
= |
Abychom se zbavili odmocnin, použijeme substituci t6 = x.
Potom dx/dt = 6t5 a dx = 6t/dt
, = t3 a
= t2.
Po dosazení dostáváme:
![](../images/int821.gif)
Zlomek rozložíme na rozdíl dvou zlomků [ t2/(t2+1)=(t2+1)/(t2+1)-1/(t2+1) ],
které lze integrovat podle pravidel (54):
![](../images/int822.gif)
Po návratu k původní proměnné x ( t = ) získáme konečný výsledek:
Výsledek:
|
Goniometrická substituce
x = a.sint , x = a.cost , x = a.tgt , x = a/tgt
se hodí na integrály obsahující:
výraz se zjednoduší následným použitím vzorce ( 1-sin2t = cos2t )
výraz se zjednoduší následným použitím vzorce ( 1+tg2t = 1/cos2t )
výraz se zjednoduší následným použitím vzorce ( 1/sin2t-1 = cotg2t )
Příklad 73:
Vypočtěte
= |
Položíme x = a.sint , potom dx/dt = a.cost , tedy dx = a.cost.dt. Po dosazení dostáváme:
![](../images/int829.gif)
Po vytknutí a2 , užití vztahu 1-sin2t = cos2t
a odmocnění dostáváme:
![](../images/int830.gif)
Tento integrál vypočteme pomocí goniometrického vzorce cos2x = (1+cos2x)/2:
![](../images/int831.gif)
Nakonec se vrátíme k původní proměnné x.
Ze vztahu x = a.sint vyjádříme t = arcsin(x/a) , dále
sint = x/a , sin2t = 2.sint.cost a dosadíme:
![](../images/int832.gif)
Po roznásobení dostáváme konečný výsledek:
![](../images/int833.gif)
Výsledek:
|
Příklad 74:
Vypočtěte
= |
Položíme x = a.tgt , potom dx/dt = a/cos2t , tedy dx = a.dt/cos2. Po dosazení dostáváme:
![](../images/int835.gif)
Užitím vztahu 1+tg2t = 1/cos2t dostáváme:
![](../images/int836.gif)
Tento integrál vypočteme pomocí goniometrického vzorce cos2x = (1+cos2x)/2:
![](../images/int837.gif)
Nakonec se vrátíme k původní proměnné x.
Ze vztahu x = a.tgt vyjádříme t = arctg(x/a) , dále
tgt = x/a , sin2t = x2/(a2+x2) a dosadíme:
![](../images/int838.gif)
Po roznásobení dostáváme konečný výsledek:
![](../images/int839.gif)
Výsledek:
|
B. Příklady s krokovou kontrolou e-učitele
C. Příklady na procvičení učiva
Na následujících příkladech s výsledky se můžete zdokonalit ve znalostech učiva této lekce.
Pokud si nevíte s příkladem rady, užijte stručné nápovědy - Help.
Příklady označené | A mají největší obtížnost, | B střední a | C nejmenší. |
D. Kontrolní test
E.Náhodný test
F. Hodnocení výsledků a komunikace s učitelem (tutorem)
Vytisknout certifikat
Hodnocení výsledků:
Komunikace s učitelem (tutorem):
Tato část je určena pouze pro registrované uživatele. Zaregistrujte se!
|