Umíte pascalsky - 24.lekce ... |
Umíte pascalsky? 24.lekce |
Vytisknout |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výstup na monitor, okna 1. Výstup na monitor Při výstupu na monitor budeme používat funkce a procedury z jednotky CRT a musíme to překladači oznámit pomocí příkazu uses CRT; hned za hlavičkou programu. Přemístění kurzoru na určené místo zajistí procedura GotoXY(x,y) kde význam souřadnic x,y na monitoru objasňuje obrázek: ![]() Zjistit aktuální souřadnice kurzoru na obrazovce umožňují funkce WhereX (x-ovou souřadnici) a WhereY (y-ovou souřadnici) Obrazovku maže procedura (kurzor umístí do levého horního rohu) ClrScr Nastavení intensity vystupujících znaků provádí procedury HigVideo - vysoká intensita NormVideo - normální intensita (jako při spuštění programu) LowVideo - nízká intensita Vystupujícím znakům můžeme určit barvu pozadí a barvu textu procedurami: TextColor(barva) - barva textu TextBackGround(barva) - barva pozadí Pro definování barev lze požít konstant (0-7) pro TextBackGround a (0-15) pro TextColor:
Blikání způsobí přičtení čísla 128 k číslu barvy. 2. Okna Okno je část obrazovky, do které směřuje veškerý výstup. Není-li okno instalováno, směřuje výstup na celou obrazovku. Ökno definuje procedura Window(x1,y1,x2,y2) x1,y1 - souřadnice levého horního rohu x2,y2 - souřadnice pravého dolního rohu Po umístění kurzoru příkazem GotoXY(1,1) je výstup směrován do tohoto okna. Pokud se chceme vrátit k celé obrazovce, použijeme Window(1,1,80,25); Příklad: Sestavte program Vek_do_Okna, který napíše barevně nadpis Výpočet stáří, vytvoří orámované okno s návodem pro opakované zadání jména a roku narození a v druhém okně umožní data načíst a zobrazit stáří člověka. Myšlenka (hrubý algoritmus): < tisk nadpisu na zadanou posici zvolenou barvou písma na zvoleném pozadí> < vytvoření orámečkovaného okna s návodem> < vytvoření druhého okna> < opakuj dokud nechceme ukončit - výzva k zadání volby (výpočet - konec) - zadej jméno a rok narození - vypočti a vytiskni stáří> < zrušení oken a výmaz obrazovky> Program Vek_do_Okna může vypadat takto:
Domácí úkol: Doplňte program Hokej z předchozí lekce o volbu Doma_Venku, která ze souboru hokejistů vytvoří dva nové soubory - hrajících doma a hrajících v cizině. Dále program doplňte o návod, vstupy a výstupy v oknech. On-line účast na řešení úkolu
Pomocí volby Řešit můžete (po přihlášení) odeslat vaše řešení domácího úkolu (každý úkol smíte řešit jen jednou). Volbou Hodnocení si přečtete hodnocení a komentář od vyučujícího. Dotaz nebo připomínku můžete opakovaně zasílat pomocí tlačítka Dotazy, Komunikace (na levém okraji) zobrazuje příklad možné komunikace s vyučujícím. |