Efektivní vyučování
Shrnutí
principu efektivního vyučování, které uvádíme na
následujících stránkách, vzniklo na základě výzkumu prováděného
ve školních třídách. Tato kapitola je úvodem do celé knihy,
proto se zabývá obecnými aspekty kurikula, vyučování a hodnocení, a
rovněž organizačními a řídicími postupy (managementem třídy), jež
podporují efektivní výuku. Zaměřuje se na dosahování dobrých výsledků
učení, ale uznává i potřebu vytvářet podporující klima třídy a kladné
postoje dětí ke školnímu vzdělávání, k učitelům a spolužákům. Velká
část výzkumných dokladů, o neěž se opírají tyto zásady, vychází ze
zkoumání vztahu mezi procesy probíhajícími ve tříde (měřenými pomocí
různých systému pozorování) a výsledky žáků (zejména zlepšení ve
standardizovaných testech výkonu). Některé z uvedených zásad jsou
však zakotveny v logice přístupu projektování výuky (instructional
design; jde např. o potřebu souvislosti mezi kurikulem vymezenými
cíli, obsahem učiva, metodami vyučování a postupy hodnocení). Kromě
toho se také věnuje pozornost některým novějším teoriím vyučování a
učení (např. sociokulturním, sociálněkonstruktivistickým) i
standardům vyhlašovaným organizacemi zastupujícími učitele důležitých
školních předmětů. Přednost dostaly ty zásady, u nichž se prokázala
použitelnost v podmínkách běžných tříd a které souvisejí s
dosahováním žádoucích výsledků žáků.
Zásady
spočívají na několika málo základních předpokladech o optimalizaci
kurikula a vyučování.
Za
prvé, školní kurikulum v sobe zahrnuje různé typy učení,
jež vyžadují odlišné typy vyučování, a proto žádná jediná metoda
vyučování (napr. přímé předávání informací nebo sociální konstruování
významu) nemůže být metodou, jíž by měla být za všech okolností
dávána přednost. Optimální program se bude vyznačovat kombinací
různých vyučovacích metod a učebních činností.
Za
druhé, pro každý školní předmět nebo oblast učení platí,
že s tím, jak se rozvíjí odbornost žáků, se mění i to, jaké vyučování
potřebují. V důsledku toho se optimální kombinace vyučovacích metod a
učebních činností vyvíjí v průběhu let školní docházky
i během jednoho roku, určitého tematického celku a někdy i v rámci
jediné vyučovací hodiny.
Za třetí, je
potřeba, aby žáci při svém učení dosahovali vysoké úrovně zvládání
učiva a zároveň aby při probírání kurikula trvale postupovali vpřed.
Z toho vyplývá potřeba, aby kurikulem stanovený obsah a
učební činnosti byly dostatečně náročné, aby
představovaly pro žáky zajímavou výzvu a rozšiřovaly oblast jejich
učení, avšak nebyly tak obtížné, aby se mnoho žáků cítilo zmateno
nebo frustrováno. Vyučování se má soustředit na zónu nejbližšího
vývoje, což je rozsah znalostí a dovedností, které by žák ješte
nedovedl zvládnout sám, ale jež si může osvojit za pomoci učitelů.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Článek je z publikace Efektivní učení ve škole autorů
S. Vosniadou, J. Brophy, M. Boekaerts, M. J. Elias, S. L. Foster, P.Brennan, A. Biglan,
L. Wang, Saud al-Ghaith, S. Redding, kterou vydalo nakladatelství Portál.
Více o ní najdete ve Sborovně (rubrika Nové knihy).
|