Talent potřebuje rozvíjet odmala
Své mimořádné
nadání uplatní dvě až tři procenta populace. Odborníci se však
domnívají, že výrazně talentovaných lidí je ve skutečnosti až
desetkrát víc. Jen nedostali příležitost…
Před pár lety panoval
názor, že nadání se pozná nejdříve na druhém stupni základní školy,
dnešní přístup říká: čím dříve se podaří talent objevit a rozvíjet,
tím lépe. „Naše pracoviště nabízí učitelkám mateřských škol
a dalším zájemcům nonverbální diagnostický nástroj použitelný
pro diagnostiku talentu v předškolním věku,“ konstatuje
PhDr. Jitka Sejvalová, odborná garantka vzdělávání nadaných žáků
a studentů z Institutu pedagogicko-psychologického
poradenství.
Jak
se pozná nadané dítě?
Výrazněji nadané děti už
v předškolním věku většinou tíhnou k určitým aktivitám,
jsou bystřejší, v některých oblastech předčí své vrstevníky, ale
zároveň mohou být v jiných pozadu. „V tomto období je
větší péče věnována rozvoji sportovních a uměleckých
talentů než tzv. talentů akademických,“ shrnuje J. Sejvalová.
Patrně proto, že i nabídka je širší: sportovní, hudební či
výtvarné kroužky v kulturních domech či domech dětí a mládeže,
„přípravky“ sportovní oddílů, základní umělecké školy…
Kluci a holčičky
s nadáním v oblasti humanitní či přírodovědné zpravidla
milují listování knihami, zajímají je encyklopedie, mnozí z nich
se před vstupem do školy sami naučí číst, případně ovládat počítač.
A toho se nejeden rodič zalekne – je vůbec správné, aby
dítě už četlo? Nebude se ve škole nudit? „Jejich obavy jsou
bohužel leckdy oprávněné, ale přesto by rozvíjení intelektového
potenciálu bránit neměli,“ doporučuje J. Sejvalová. Nechtíc tak
totiž dáváme nadaným dětem informaci, že o jejich schopnosti
není zájem, že jejich výkon není důležitý. Mnohé z nich se
snažit přestanou, zvlášť pokračují-li podobné signály i ve
škole. V angličtině existuje pro tuto poměrně velkou skupinu
lidí označení „underachievers“ – podvýkonní,
pracující trvale pod úrovní svých schopností.
Čím
rozvíjet nadání
Děti potřebují podnětné
prostředí, hračky, s nimiž lze manipulovat, stavebnice, hry,
barvy, štětce, papíry, lepidla – zkrátka věci, z nichž se
dá tvořit a které se naprosto neslučují s představou vzorně
udržovaného bytu.
Pro rozvíjení
akademického nadání doporučuje dr. Sejvalová rozvojové
a didaktické deskové hry rozvíjející paměť, slovní zásobu,
bystrost, logiku, které jsou v běžné prodejní sítí. Např. hra
Cink – hráč cinkne na zvoneček uprostřed stolu ve chvíli, kdy
se na ploše objeví pět kartiček se stejnými druhy ovoce (rozvíjí
schopnost rychlé reakce, učí pracovat s číselnými i druhovými
pojmy). Na prostorovou představivost je vynikající hra Digit.
Úkolem hráče je upravit
sestavu pěti dřevěných tyčinek podle obrázku na hrací kartě. Anebo
hry dovádějící k dokonalosti princip pexesa (učí pracovat
s pamětí obrazců a tvarů). Vybírat lze i z bohaté
nabídky výukových materiálů pro PC. Pokud se rodičům podaří udržet
v rozumné míře čas, který dítě u počítače stráví, je
všechno v pořádku.
Daniela Kramulová
Článek je převzat z časopisu Rodina a škola, který vydává nakladatelství Portal ( www.portal.cz).
|