Odchylná sexuální orientace dětí a dospívajících – přehlížený problém?
Právě před rokem,
na počátku ledna 2004, byla zavražděna třináctiletá školačka. Trvalo
více než půl roku, než policie našla viníka – jejího stejně
starého spolužáka, zřejmě trpícího závažnou formou parafilie,
odchylky v zaměření sexuality (neboli sexuální deviace).
K dopadení pachatele
vedlo dlouhodobé zkoumání biologických stop. Různým známkám jeho
duševní poruchy, které se projevovaly i při jiných
příležitostech, nevěnovali pozornost nebo neporozuměli ani učitelé,
ani poradenský psycholog. Když byl chlapec umístěn do psychiatrické
léčebny, vyšlo najevo, že si byl vědom své odlišnosti, ale nikdy se
mu nedostalo žádného účinného poučení o sexu ani nedokázal
mluvit s někým, kdo by mu mohl poradit.
Pedagogové jsou v této
oblasti zřejmě sami dost špatně připraveni, a to nejen vlastní
vinou. Tématu odchylné sexuality jako by se odborníci báli. Například
homosexualita přestala být považována za nemoc a vypadla
z učebnic zabývajících se poruchami psychiky, ale nebyla přijata
jako téma do knih o normálním vývoji dětí a dospívajících.
Také nejrozsáhlejší česká kniha o duševních poruchách pro
učitele a podobné profese pracující s lidmi (M. Vágnerová,
Psychopatologie pro pomáhající profese) kritizuje důsledky tabuizace
sexuality, ale na skoro devíti stech tiskových stranách sama věnuje
problematice poruch sexuálního zaměření dohromady pět řádek.
A učebnice „normální“ psychologie pro pedagogy (J.
Čáp, J. Mareš, Psychologie pro učitele) na šesti stech stranách tuto
problematiku odbude jednou zmínkou – a to, že autor se ji
rozhodl ponechat stranou. V této situaci mají asi čtenáři
bulváru víc informací než profesionálové pracující s mladými
lidmi.
Nebezpečné
dospívání
Přitom některé poruchy
v sexuální oblasti, jako problémy s přijetím vlastního
pohlaví a s tím související role, začínají často už
v předškolním věku. Časnější nástup pohlavního dospívání, který
pozorujeme u dnešních dětí, znamená i to, že se budeme
u školních dětí setkávat i s dalšími poruchami
v sexuální oblasti, které jsme dříve znali vlastně jen od
dospělých. Zvládnout dospívání, přijmout svou sexualitu a začlenit
ji do kontextu osobnosti je velmi náročný úkol i pro ty mladé
lidi, kteří se mohou opřít o bohatství rolových vzorů ze svého
okolí, z četby, televize apod. Ještě mnohem obtížnější je to pro
ty děti, které si často připadají, že jsou jediné, kdo trpí takovouto
odchylkou, které se bojí komukoli svěřit. Pokud se odváží o své
situaci mluvit, bývají odmítnuty nejen kamarády nebo učiteli, ale
často i vlastní rodinou. Navíc víme, že právě v období
dospívání je zvláště u chlapců naléhavost sexuálního pudu velmi
vysoká.
Dospívající trpící
nerozpoznanými problémy v oblasti zaměření sexuality jsou
v některých extrémních případech nebezpeční svému okolí.
Většinou však trpí hlavně oni sami. Americké prameny odhadují, že ve
30 procentech případů dokonaných sebevražd dětí a dospívajících
jsou příčinou problémy spojené s odlišnou sexuální orientací.
Podobně tamější průzkumy mezi mladými gayi a lesbičkami ukazují,
že 20–40 procent z nich má za sebou sebevražedný pokus.
Jako nejčastější důvod svého pokusu uvádějí nikoli problém s přijetím
vlastní identity, ale odmítání ze strany rodiny a společnosti
nebo osamělost. Třetina těchto pokusů se děje ve věku kolem 15 let.
U nás ročně spáchá sebevraždu asi 50 dětí a adolescentů.
Bezpochyby nezanedbatelná část z nich budou děti, které se trápí
tím, že jejich sexuální představy, přání nebo i chování se liší
od většiny jejich vrstevníků. Jinými riziky, jež ve zvýšené míře
ohrožují tyto děti, jsou deprese, závislost na drogách a sexuálně
přenosné choroby.
Gayové nebo
transsexuálové se jako příslušníci jiných menšin ve škole i mimo
ni stávají často terčem šikany, jež může přerůst v násilí
ohrožující zdraví a život (viz rámeček). Oběťmi útoků se však
stávají i chlapci, kteří jen nemají typické klukovské zájmy,
jsou jemnější, citovější – i oni bývají označováni jako
„teplouši“. Na druhou stranu nucení k homosexuálním
aktivitám bývá častou formou šikany; může i nemusí být
motivována vědomou, či popíranou homosexualitou pachatele šikany.
Dosud nevíme spolehlivě,
kolik mladých lidí má odlišnou sexuální orientaci. Pro homosexualitu
odhady kolísají od několika promile do několika procent. Jako rozumný
odhad můžeme přijmout 1–2 procenta. Tolik lidí uvádí
v i českých výzkumech, že buď jistě jsou homosexuální, nebo
mají pochybnosti o své heterosexualitě. To znamená, že se skoro
jistě jedná o tisíce mladých lidí, kteří dlouho zůstávají se
svým trápením sami bez odborné rady a pomoci. (Nemluvíme
o občasném homosexuálním experimentování, které je v dospívaní
celkem časté. Sexuální chování není totéž jako sexuální orientace.)
U poruch sexuální preference, jako fetišismus nebo sadismus, je
ještě mnohem obtížnější stanovit skutečný výskyt v populaci.
(Opět nemáme na mysli např. jen občasné sadistické fantazie, které
uvádí vysoké procento mužů.)
Kam
by se toto téma hodilo?
Školy se hájí tím, že
informací, které musejí sdělovat, je nadbytek. Domnívám se, že jedním
z předmětů, který má pomáhat mladým lidem porozumět vlastním
citům a touhám, je umění. Výuka literatury, jíž je věnována
v učebních plánech velká pozornost, však u nás tradičně
klade důraz na znalost literárněhistorických faktů nebo klasifikací
žánrů. Snad by jednou z cest bylo, aby se téma pozitivně
prezentovaného homosexuálního vztahu objevilo v čítankách vedle
tradiční lásky mezi mužem a ženou. Kdyby žáci slyšeli, že řada
významných osobností patřila k některé sexuální menšině, snad by
byli tolerantnější vůči svým kamarádům nebo by se lépe dokázali
vyrovnat s vlastní odlišností. Dost možná by to vyvolalo
odmítavou reakci některých rodičů nebo učitelů. Ale zařazení
sexuálních odchylek do „nulového kurikula“, tedy mezi
témata, o nichž se ve škole nemluví, může vést k dalším
tragédiím.
Setkal jsem se
i s názorem, že je lepší nemluvit s mladými lidmi
o věcech, jako je homosexualita: „Tady na vesnici, i když
někdo takové zaměření má, tak si to ani pořádně neuvědomí, a prožije
spokojený život v normálním partnerském vztahu.“ Výzkumy
však nepotvrzují obavy, že by systematická sexuální výchova obecně
vedla k časnějšímu sexuálnímu chování – naopak, osvěta
v této oblasti spíš oddaluje věk prvního partnerského styku,
vede k „bezpečnějšímu“ sexu, nižšímu počtu případů
těhotenství dospívajících a potratů. Lze předpokládat, že
i v oblasti variant nebo poruch sexuální orientace by
adekvátní poučení snížilo rizikové chování.
Je zde i další
aspekt – lidé, kteří mají problémy s nalezením naplnění
v normálním vztahu, si mohou častěji za povolání volit nějakou
„pomáhající profesi“. V mnoha případech skutečně
celý život pracují jen ve prospěch svých žáků, klientů, pacientů.
Někdy se ale dostanou do situací, jež pro jednu nebo druhou stranu
končí nešťastně. I když nedojde třeba k trestnému činu ve
formě sexuálního zneužití, bývá vztah ke klientovi vždy poznamenán
tím, že v něm učitel, sociální pracovník či trenér hledá
především uspokojení svých vlastních nenaplňovaných potřeb, ne potřeb
dítěte. Více osvěty a méně falešného studu v této oblasti
by tak pomohlo jak dospívajícím, tak i těm, kdo s nimi
pracují.
Česká sexuologie v mnoha
případech přicházela s velmi progresivními přístupy a máme
v této oblasti kvalitní odborníky, lékaře i psychology. Je
škoda, že ne vždy toho dokážeme využít v běžné praxi jiných
profesí pracujících s lidmi.
RNDr. Dominik
Dvořák
Odborný
redaktor pedagogických a psychologických publikací.
Článek je převzat z časopisu Rodina a škola, který vydává nakladatelství Portal ( www.portal.cz).
|