Zvládání emočních problémů školáků
Úvod
Tématem
publikace, kterou právě berete do ruky, je zvládání emočních problémů
školáka na prvním stupni základní školy. Název, kterému intuitivně
rozumíme, tušíme, co asi může skrývat. Přesto vzbuzuje otazníky, co
přesně kniha může nabídnout.
Termínu
„emoční problémy“ jinak rozumí psychiatr či psycholog,
jinak učitel a jinak rodič. Psychiatři užívají tento pojem k označení
specifických obtíží spojených s určitými diagnózami. Poradenští
psychologové pak kromě popisu symptomů provázejících specifické
diagnózy používají tento termín i v širším smyslu, kdy popisují
přechodné potíže vzniklé na podkladě nadměrné zátěže, nezralosti nebo
špatné adaptace jinak zdravých a normálně se vyvíjejících dětí.
Učitelé obvykle hovoří o emočních problémech u dětí, které se od
svých vrstevníků nápadně liší emočním laděním, neschopností emoce
zaznamenávat a vyjadřovat, ale zejména neschopností vlastní emoce
kontrolovat. Rodiče se nejčastěji zajímají o emoční problémy tehdy,
když jejich dítě projevuje silné negativní emoce.
Emoce
jsou velmi subjektivní jevy a přiblížit se emočnímu prožitku druhého
člověka je velice obtížné. O to složitější je stanovit hranici, kde
se emoce stávají problematickými a kdy bychom měli hovořit o emočních
problémech. V této knize budeme tento termín chápat jako takový
způsob prožívání, vyjadřování a regulace emocí, který dotyčnému
působí potíže ve vztahu k sobě samému a k druhým lidem a v řízení
sebe samého vzhledem k požadavkům a možnostem prostředí.
Je
součástí všeobecného povědomí, že emoce mohou být dobrými sluhy a
zlými pány. V kořenech naší evropské kultury patří střetávání
chladného rozumu s horkými emocemi k základním kamenům. Už od dob
Platonových se nejvýznamnější myslitelé své doby snažili najít recept
na to, jak své emoce ovládnout a zkrotit tak, aby sloužily našemu
dobru. Ne vždy se to dařilo, a tak jsme inspiraci k zvládání emocí
začali hledat na sklonku minulého tisíciletí i v jiných kulturních
okruzích, například ve východní konfuciánské tradici. I proto je v
této knize nabídnuta zkušenost s jógou pro děti.
Téma
zvládání emočních problémů je tedy evidentně staré jako lidstvo samo
a v dosavadní historii můžeme najít řadu účelných rad a návodů. Na
druhé straně se přiznává, že emoční výbava člověka zděděná po
předcích neodpovídá nárokům, které klade současnost (exponenciální
nárůst informací, rostoucí hustota osídlení, technologizace života).
Proto když se v osmdesátých letech 20. století v psychologii objevilo
téma emocí a emoční inteligence, trefilo se tak říkajíc do ducha doby
a stalo se téměř přes noc mediálním tématem. Dnes je na trhu široká
nabídka populárních příruček, které zdůrazňují roli emoční
inteligence pro životní úspěch. Někdy až nekriticky. Tato kniha se
bude snažit podat střízlivý a kriticky zhodnocenými vědeckými
výsledky podložený obrázek o této problematice.
První
část knihy je určena k zorientování se v tématu a získání hlubšího
pochopení souvislostí. Zvládání emočních problémů souvisí s tím, čemu
se říká emoční inteligence. Na druhém pólu, když se emoční problémy
stávají patologickými, souvisí s psychiatrickým termínem alexitymie.
Pochopení obou pojmů a seznámení se s poznáním, které o nich bylo
dosud nashromážděno, nám pomohou realisticky zhodnotit jak roli
emočních problémů v životě dětí, tak roli jejich zvládání pro
budoucnost dítěte. Tomu je věnována druhá kapitola.
Ve
třetí kapitole bude přiblížena problematika zátěže a stresu, které
jsou častými spouštěči emočních problémů. Zároveň se zde setkáme s
tím, do jaké míry lze zátěž zvládat a zda je možné se to naučit. V
rovině emocí se tak dostaneme od tématu emoční inteligence k emoční
kompetenci a k cestám jejího budování.
Čtvrtá
kapitola ukazuje na příkladech z psychologické poradny, jak se mohou
neřešené emoční problémy stát závažnou obtíží dítěte, rodiny i školy.
Současně připomene známé postupy optimalizace emočního stavu dětí, na
které pod vlivem lákadel moderní doby zapomínáme.
Protože
vedle rodiny je nejvlivnější institucí, která by nás měla připravit
pro život, škola, ukazuje pátá kapitola zkušenosti některých
programů, které se o tuto všeobecnou přípravu v oblasti rozvoje
emoční kompetence snaží. Šestá kapitola upozorňuje na naše výchovné
postupy, které mohou rozvoj emoční kompetence dětí brzdit.
Jak
už bylo uvedeno, cílem této publikace je poskytnout realistický
obrázek o výskytu emočních problémů a hlavně uvést souvislosti
emočního vývoje v předškolním a mladším školním věku se zvládáním
těchto obtíží. Dále chceme ukázat, jak rozvíjení schopnosti zvládat
emoční problémy v tomto senzitivním období zakládá obecné kompetence
(tedy i akademické, zdravotní apod.) do budoucna.Období mladšího
školního věku se věnujeme proto, že je skutečně dobou rozhodující.
Emoční kompetence jsou v tomto věku dobře formovatelné, což pro
pozdější období neplatí. Děti se dostávají do širšího sociálního
prostředí: může v něm významně zesílit dobrý základ z rodiny, protože
se dítě ocitá na větším „hřišti“, nebo může být částečně
kompenzován dosavadní nedostatečný rozvoj sociálně-emočních
kompetencí, poněvadž širší sociální „hřiště“ přináší
dítěti jiné modely, jinou podporu, jiné inspirace a jiné výzvy.
Emoční
problémy jsou přirozenou součástí našeho života. Dítě v mladším
školním věku si však teprve vytváří repertoár způsobů, jak se s nimi
vyrovnávat a jak je zvládnout. Měli bychom to mít na mysli a emoční
obtíže dětí nepodceňovat. Pokud dítěti se zvládáním emočních problémů
vhodným způsobem nepomůžeme, mohou potíže získat takovou závažnost,
že nás donutí, abychom se jimi zabývali.
Honzík
nastoupil do školy, když mu bylo šest let a několik měsíců. Byl to
drobný, neobratný chlapec (což se projevovalo jak v koordinaci jeho
pohybů, tak v neobratnosti při kreslení a psaní, stejně jako v
neobratnosti mluvidel). Byl úzkostný – jeho úzkost dosahovala
takových rozměrů, že při každém odlučování od svých blízkých měl v
očích téměř děs. Jeho rodiče byli rozvedeni, žil s maminkou a
prarodiči. Rodiče spolu nevycházeli, matka nebyla příliš nakloněna
tomu, aby se Honzík s tatínkem stýkal. Honzík vztahu mezi rodiči
nerozuměl, byl velmi naivní, dětský, hravý.
Již
první týden školní docházky nezačal pro Honzíka šťastně. Ztratil se
ve školních šatnách – ani se nepokoušel nalézt východ, jen po
celou dobu, než ho našla učitelka, plakal. Mezi ostatními prvňáčky se
vymykal – zatímco děti začínaly postupně chápat, jaká jsou
pravidla školní práce, Honzík se do tohoto systému včleňoval jen
velmi obtížně. Byl pomalý, ulpíval na nepodstatnostech, nejraději
odkláněl svou pozornost ke hře. Vytrvale tykal všem osobám bez ohledu
na jejich věk. Vyžadoval pozornost učitelky – i když byla
poměrně trpělivá, Honzíkova extrémní pomalost při sdělování čehokoli
ji doháněla k zoufalství. Honzík chodil ze školy úplně vyčerpaný.
Doma ho pak ještě matka nutila psát stále dokola to, co mu nešlo –
většinou vše končívalo tak, že matka křičela a Honzík plakal. Honzík
chodil s nostalgií okolo školky a závistivě pozoroval hrající si
předškoláky.
Maminka
přivedla chlapce do pedagogicko-psychologické poradny na popud
učitelky (ta si od psychologické intervence slibovala, že chlapci
„někdo“ domluví, aby se ve škole choval jako prvňák, a ne
jako dítě ze školky). Maminka měla pocit, že se „to nějak
zvládne, prostě se musíme hodně učit“. Nikdo z hochova
nejbližšího okolí nerozeznal, co bylo zjevné pro odborníka a co
jednoznačně potvrzovalo následné psychologické vyšetření. Chlapec
disponoval nadprůměrnými rozumovými předpoklady,ale v oblasti
sociální a emoční zůstával výrazně nezralým. Jeho nezralost mu
bránila v plné šíři uplatnit jeho schopnosti. Školními požadavky (a
následně přílišným výkonovým tlakem matky) byl přetížen a hrozilo
riziko neurotizace. Psycholožka navrhovala mimo jiné dodatečný odklad
školní docházky (který bývá až krajním řešením, ale v tomto případě
se jevil jako nutný) a návrat do mateřské školy. Matka tuto možnost
zavrhla. Přestože se hoch zúčastňoval terapeutické skupiny, kde
prosperoval, vracel se do zátěžového prostředí – a to jak ve
škole, tak i doma, a nedařilo se mu zátěži odolávat, postupně
somatizoval, začal tímto náhradním způsobem podvědomě hledat možnost
úniku z obtížné situace.
Situace
tohoto chlapce by se pravděpodobně upravila sama, bez terapeutických
zásahů, kdyby byly akceptovány jeho aktuální možnosti a stav rozvoje.
To by znamenalo, že by matka přistoupila na dodatečný odklad školní
docházky, a umožnila tak chlapci dozrát a do svých emocí „dorůst“.
K problému by nemuselo vůbec dojít, kdyby si někdo (rodina, mateřská
škola, dětský lékař…) všiml chlapcovy nezralosti (resp.
disproporcí v emočním a rozumovém vývoji) a zvážil odklad školní
docházky o jeden rok.
Zvládání emočních
problémů školáka je téma pro rodinu i pro školu. Je to téma velmi
aktuální vzhledem k následným sociálním problémům, které neřešení
obtíží vyvolává. Vzdělávací instituce se na celém světě pokoušejí s
touto problematikou vyrovnat, protože jiná cesta k sociálně
udržitelnému rozvoji společnosti nevede. O tom svědčí i celá řada
pokusů, jak upravit školní kurikula. Byla by škoda se z takových
pokusů nepoučit. Je to stejně tak téma pro každého z nás. Budeme-li
pomáhat budovat emoční kompetenci dětem, pak zcela přirozeně budeme
poznávat i tu svou a posilovat ji. Vše, co je nabídnuto v této knize,
mohou využít jak děti, tak dospělí.
Co
lze s emočními problémy dělat? Kde začít?
Pomineme-li
skutečně závažné emoční problémy, které si vyžadují zásah odborníka –
například klinického psychologa, speciálního pedagoga nebo
psychiatra, budeme se samozřejmě ptát, co lze v běžných podmínkách
rodiny a školy s emočními problémy dětí dělat a jak jim předcházet.
Jak
bylo zevrubně probráno, emoce jsou především signály o vnitřním a
vnějším prostředí a měli bychom se snažit tak vnímat i počínající
emoční problém. Pozitivní emoční bilance člověka vypovídá o tom, že
jeho potřebyjsou uspokojeny, prostředí není ohrožující a dotyčný má
optimistické očekávání, že na podněty, které budou přicházet z jeho
okolí, bude schopen úspěšně reagovat. Takové pozitivní emoční
vyladění nás vede ke zkoumání nových postupů, zkoušení méně obvyklých
reakcí, zabýváme se více vlastními nápady a jsme obecně více
kreativní.
Takže
velmi schematicky řečeno, „první pomoc“ v případě nástupu
emočních problémů by měla být tato: hledat a řešit nepříznivé faktory
ve vnitřním i vnějším prostředí dítěte. Jedná se mnohdy o staré známé
postupy, které – snad právě proto, že jsou nám tak často
připomínány – podceňujeme.
Vnitřní
prostředí dítěte může pomoci vyladit důsledné dodržování správné
životosprávy. U dětí tohoto věku je to především přiměřený denní řád,
který uklidňuje tím, že jsou denní události pro dítě předvídatelné,
stojí je méně sil se s nimi vypořádat. Významný je dostatek spánku,
protože při spánkové deprivaci býváme podrážděnější a unavitelnější
běžnými denními záležitostmi. Mimořádně důležitý je pro děti mladšího
školního věku pohyb, protože umožňuje to nejpřirozenější emoční
přeladění. Děti tak kromě toho, že se aktuálně odreagují, získávají i
zkušenost, že náladu lze změnit. Další známý prostředek, jak měnit
emoční bilanci, je výživa. Řada umělých látek, jako jsou barviva,
konzervanty nebo ochucující látky, může zvyšovat dráždivost. Velmi
důležité z dlouhodobého hlediska je pomáhat dětem kultivovat jejich
potřeby – v dnešní době nepopulární střídmost je určitě pro
emoční bilanci stabilizujícím prvkem, přispívá jí i schopnost
tolerovat oddálení uspokojení. V oblasti vnějšího prostředí je
významné přiměřené množství podnětů. Nedostatečně podnětné prostředí
(nuda) je stejně rizikový faktor jako zahlcení podněty (stres). Pro
předškoláka i dítě mladšího školního věku je přirozeným regulátorem
množství podnětů jeho spontánní aktivita. Proto by pro ni měl být
dítěti ponechán dostatečný prostor – pokud „svážeme“
denní režim samými plánovanými činnostmi, je pravděpodobné, že se po
čase objeví negativní emoční reakce (např. vzdorovitost, stísněnost,
únava, jakoby ztráta radosti). Pro získání pocitu vlastní zdatnosti
je potřebný dostatek prostoru pro dětskou tvořivost – ta
přináší dítěti nejen příjemné pocity při vlastním tvoření, ale také
nové výzvy a zážitek, že na ně dítě stačí.
Nejdůležitější
součástí vnějšího prostředí, na niž emočně reagujeme, jsou vztahy.
Dítě potřebuje emoční odezvu a přijetí – v tomto věku je to pro
něj informace o jeho hodnotě. Je-li jeho hodnota ohrožena nezájmem
dospělých, na kterých mu bezprostředně záleží, nebo signály, že si v
tuto chvíli nezaslouží jejich lásku a přijetí, negativní emoce to
spolehlivě signalizují. Pro dítě jsou blízké vztahy naprosto zásadní.
Jsou nejen zdrojem emocí, ale také hlavním modelem k napodobení
jejich (ne)zvládání.
Co
mohou v řešení problémové situace udělat rodiče? Vedle odstranění
případných negativních vlivů uvedených výše je to určitě uvědomění
si, že jejichvlastní emoční bilance ovlivňuje i dítě. Je důležité dát
problémům „hranice“ (byť jenom pro teď a tady), snažit se
za nimi znovu „nasadit“ a procítit úsměv, hledat
aktivity, v nichž se můžeme „smát s dětmi“. Děti se učí
naše zvládací postupy naprosto bezděčně (pozorováním i děláním).
Osvojují si naše přemílání neúspěchu stejně snadno jako „nebojsovské“
zvládnutí situace.
Příkladem
jednoduchého cvičení pro rodiče i děti je večerní bilance dne. Může
se stát součástí složitějšího rituálu, který si vytvoříte, jak se vám
bude líbit. Večer před usnutím si rodiče s dětmi vzájemně popíšou
nejhorší/nejméně příjemný a nejlepší/nejhezčí zážitek uplynulého dne.
Během této chvilky se děti učí reflexi emočních zážitků, sdílením se
je učí popsat a diferencovat, časový odstup, který v průběhu dne
nastal, jim ukazuje, že emoce mění svou intenzitu a také jim většinou
umožní změnu perspektivy. Tento postup jim může pomoci i budovat
pocit kompetence, protože dítě se s pocitem nějak potýkalo, případně
ho zvládlo. Negativní zážitek je položen vedle pozitivního, to
přispívá i schopnosti relativizace nebo předefinování, což dítě bude
potřebovat k regulaci emocí. Rodičovská výpověď (samozřejmě s ohledem
na možnosti dítěte pochopit a přijmout sdílené pocity) pomáhá dítěti
hledat cesty, jak na to, učí ho rozpoznávat emoce druhých. Napomůže i
větší intimitě ve vztahu rodič–dítě právě tím, že se svěřuje i
rodič. Někdy se také může rodič v takové chvíli nenásilným způsobem
dobrat k informaci o problému, kterou dítě neumělo nebo nemohlo
vyjádřit.
Co
může pro řešení emočních problémů udělat škola? Vytvořit bezpečné
prostředí, v němž by se děti mohly realizovat, které by jejich emoce
bralo v potaz a pomohlo jim získávat emoční kompetenci.
Dějové
improvizace
Jednou
z metod, kterou jsme v programu podpory emocionální stránky výuky
někdy užívali, protože umožňuje tvořivým způsobem stimulovat
prosociální chování ve třídě a i v běžné výuce vytvářet prostor pro
rozvoj sociálních a komunikativních dovedností žáků, aniž opomene
obsah vymezený osno vami, je metoda dějových improvizací.
Dějové
improvizace se od dramatických her, které používá dramatická výchova,
odlišují svou výstavbou i tím, že jejich cílem není navozovat situace
pouze s dramatickým konfliktem. Prioritním záměrem není ani přímý
tvůrčí prožitek účastníků. Významně se liší i od dramatizací, v nichž
je zpravidla východiskem literární text s jistou mírou závaznosti při
jeho reprodukci. Domníváme se, že je lze zařadit do skupiny metod
inscenačních (Maňák, 2003).
Svou
strukturou dějové improvizace spíše napodobují kroky, které známe z
metod tvořivého řešení problémů, dovolují však v jeho průběhu více
alternativ.
Z
pozice učitele je důležitý předem promyšlený a jasně formulovaný
záměr. Východiskem pro žáky je naznačení určitého problému často v
podobě děje, příběhu či popsání běžné situace. Jeho generování v
tomto případě znamená hledání a přemýšlení o různých variantách
řešení. Pak následuje individuální či skupinové provedení, které se
ale od diskutovaného řešení může odlišovat. Závěrečná rozprava se
soustřeďuje jednak na etickou stránku otázek, které vyplynuly z
úvodního děje, a jednak na sociální a komunikativní dovednosti, jimiž
žáci při prováděné improvizaci disponovali.
Pojem
improvizace v názvu naznačuje, že není předem daný ani průběh, ani
předpokládaný výsledek řešeného problému, který je uvozen výchozím
dějem či příhodou, aby to lépe odpovídalo mentalitě žáků prvního
stupně základní školy, kde lze tuto metodu úspěšně zařazovat do výuky
od 2. či 3. třídy.
Tvořivost
učitele se projevuje jak při vymýšlení a prezentaci úvodní situace,
tak i při pedagogické intervenci v průběhu realizace dějové
improvizace, jejímž účastníkem se může také stát.
Náměty
mohou být původní – vytvořené jak učitelem, tak i žáky. Vedle
vlastních problémů třídy je poskytuje také obsah řady předmětů,
zejména prvouky, vlastivědy, přírodovědy, literární výchovy i slohu.
Například okruhy z prvouky s tematikou rodiny, vztahů mezi lidmi
nabízejí pro tento způsob výuky dostatek příležitostí (viz příklady
dále).
Snad
ještě potřebnější jsou výrazně prosociálně orientované improvizace,
které více reflektují zkušenosti dětí, reagují na jejich konkrétní
prožitky, podporují emocionalitu ve výuce.
Jak
již bylo řečeno, při dějových improvizacích je účelné pracovat podle
urči tého schématu (definování námětu, rámcové vymezení děje,
generování přístupů a nápadů, vlastní provedení, hodnotící závěrečný
rozhovor). V nabídnutém ději žák krátkodobě přijímá konkrétní roli a
má prostor k tomu, aby v ní tvořivě, spontánně vyjádřil své názory i
postoje a uvědomoval si rovněž způsob svého vyjádření, tzv. vnější
jednání. Vysokou míru autentičnosti mají zejména improvizace, které
reagují na aktuální situace ve třídě.
Skupiny
žáků jsou přiměřeně věku vedeny k vytváření určitého náhledu na
improvizovanou situaci, na možnosti změny úhlu pohledu a s tím
spojené proměny v jednání jednotlivých postav. Na dané téma zpravidla
improvizuje více skupin souběžně, aby se do dění zapojili všichni
žáci ve třídě. Učí se tím věcně komunikovat k zvolenému tématu,
poslouchat názory druhého, přijímat navrhovaná řešení, osobitým
způsobem je prezentovat. S prací skupin je výhodné kombinovat
komunikaci s celou třídou v kruhu, například při úvodním seznamování
s příběhem či při závěrečném rozhovoru. Jinak organizace dějových
improvizací nevyžaduje od učitele žádná mimořádná opatření. Mohou
tvořit náplň celé vyučovací hodiny, případně být součástí
vícehodinového projektu, rovněž mohou být vřazeny pouze do určité
části výuky.
K
řízení průběhu dějové improvizace je třeba přistupovat nejen tvořivě,
ale i s mimořádným pedagogickým taktem. Samozřejmě se setkáme i se
žáky, kteří se z nejrůznějších osobních důvodů k činnosti nepřipojí.
Nelze vyloučit ani nevhodné názory a postoje, které musíme korigovat.
Je však významné, aby se z improvizace nevytratila bezprostřednost
prožitku i sdělení, aby se žáci nestylizovali do podoby, kterou podle
jejich názoru učitel pochválí. Tato metoda nevyžaduje specifické
dovednosti učitelů, a tím se také odlišuje od postupů uplatňovaných v
rámci výuky dramatické výchovy. Spíše jsou důležité jejich osobnostní
rysy, jako je empatické vcítění, otevřenost a vstřícnost ve vztahu k
žákům, vědomí své role facilitátora.
Tím,
že klade nároky na slovní produkci žáků, je vede k originální
formulaci myšlenek, k pohotovosti při jejich vyjadřování. Upozorňuje
i na formální stránku společenského styku, která je všeobecně velmi
zanedbávaná. K pochopení postojů a chování druhých lidí dospívají
žáci vnitřní spoluúčastí, při kooperaci s ostatními spolužáky.
Přijetí určitého názoru a pochopení jistého způsobu chování je ale
výsledkem jejich individuálního rozhodnutí.
Metoda
dějové improvizace do určité míry vytváří prostor pro nejstarší a
nejúčinnější formu sociálního učení, tj. učení napodobováním. I když
žák sleduje model určitého chování u spolužáků, má tato „zástupná“
zkušenost svůj význam, protože i pro něj může být použitelná v nové
či méně běžné situaci. Vhodnou pedagogickou intervencí lze u dětí
rozvíjet i autoregulační dovednosti.
Při
improvizaci zaujmou děti zejména náměty, které se týkají jejich
reálných problémů, prožívaných emocí a různých zátěžových situací z
života mimo školu. Přirozeným způsobem rozvíjejí fantazii a
tvořivost, aktivizují žáky, a to i ty, kteří se v rámci třídy při
běžné výuce výrazněji neprojevují. Tuto metodu je také možné vnímat
jako prostředek směřující k tzv. autentickému učení, které je
charakterizováno jako kombinace osvojených poznatků, činností
organizovaných k jejich hlubšímu pochopení a k využití v nových
situacích. K podpoře autentického učení přináší metoda dějových
improvizací jisté shodné postupy – i zde se vedle tvořivého
hledání často objevuje souvislost námětů s reálným světem, dochází ke
sdílení důležitých myšlenek v kolektivu třídy i s učitelem, je
vytvářeno celkově příznivé sociální klima (Pasch, 1998).
Tato
metoda navíc umožňuje učiteli diagnostikovat nejen úroveň sociálních
a komunikativních dovedností jednotlivých žáků, ale i jejich emoce,
které se při takto organizovaných činnostech projevují často úplně
jinak než při běžné výuce.
Dějová
improvizace: Vyřeš situaci
Cíl:
vyjádření emocí v neobvyklých nebo krizových situacích
Věk:
3. třída
Čas:
1 – 2 vyučovací hodiny (podle počtu dětí)
Postup: a)
Děti sedí v kroužku. Košíček s lístečky obsahujícími popis
jednotlivých situací si začnou předávat, když jedno dítě (otočeno
zády ke kruhu) odříkává abecedu (případně se pustí hudba). Když dítě
dojde na konec abecedy (nebo učitelka vypne hudbu), tak ten, u koho
se lístečky zastavily, si jeden vybere a přečte zadání nahlas.
b)
Dítě se snaží situaci vyřešit. Pomáháme mu dotazy: Jaký máš pocit? Co
se ti honí v hlavě? Co teď uděláš? Ostatní děti říkají své nápady.
Každou situaci musíme uzavřít – děti vyberou možné řešení
problému. Mohou se shodnout i na více eventualitách. Některé situace
mohou zahrát – v podobě dějové improvizace. Příklady lístečků
se situacemi, které mají děti řešit:
1.
Mamince opatrně sděluješ, že sis roztrhl/a nové kalhoty. 2.
Uspáváš malou sestřičku. Ta nechce spát a zlobí. 3. Při cestě ze
školy se nemůžeš dohodnout s kamarádem, vždycky je zásadně proti. 4.
Stojíš v obchodě s plným košíkem u pokladny a zjistíš, že nemáš
peníze. 5. Líčíš kamarádovi vážnou událost. 6. Maminka ti
svěřila 100 Kč na nákup a nakázala ti uložit peníze do penálu. O
velké přestávce se podíváš do penálu – a peníze jsou pryč. 7.
V autobuse šlápneš na nohu staršímu pánovi. 8. Omluv se
kamarádovi, kterého jsi neúmyslně urazil/a. 9. Navštívil/a jsi
nemocného spolužáka. Sděluješ mu tři novinky: nepříjemnou, zajímavou,
radostnou. 10. Maminka ti dala 100 Kč na nákup. Na podlaze u své
lavice najdeš o přestávce stokorunu. Myslíš, že ti vypadla, a schováš
si ji. Paní učitelka začne vyšetřovat krádež stokoruny. Zjistíš, že
máš stokoruny dvě. 11. Seznam se s novým spolužákem. 12.
Tatínek tě poslal ven se psem. V parku pustíš psa z vodítka. Uteče
ti, ty ho hledáš. Za delší dobu ho najdeš a chceš ho uvázat. Zjistíš,
že drahé vodítko je pryč. 13. Rodiče se ještě nevrátili z práce.
Jsi na chodbě před bytem a čistíš boty. Na sobě máš jen kraťasy a
tílko. Průvan ti zabouchne dveře. Nemáš klíče od bytu.
c)
Závěr hodiny: • Která situace se vám zdála podobná nějaké,
kterou jste už prožili? • Jak jste ji řešili vy? • Ve
které situaci byste nechtěli být? • Co by bylo pro vás
nejtěžší vyřešit?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Článek je z publikace
Zvládání emočních problémů školáků
autorů Iva Stuchlíková a kolektiv, kterou vydalo nakladatelství Portál.
Více o ní najdete ve Sborovně (rubrika Nové knihy).
|