Mami,
přečteš mi něco?
Je
třeba i školákům stále předčítat, nebo tím dítě vychováme k lenosti
číst si samo? Jakubovi rodiče nevidí dosud žádný důvod, proč přestat
s každodenním rituálem večerního předčítání. Třebaže Jakub chodí do
školy už téměř rok a umí už dobře číst sám, prožívá ho stejně jako
předtím; a také jeho rodiče pociťují důvěrnou atmosféru, která přitom
vzniká, jako něco mimořádného. To, že rodiče jeho kamaráda Martina
hledí na věc zcela jinak, nutí Jakubovy rodiče přece jen k zamyšlení.
Vede předčítání skutečně ke ztrátě motivace k samostatnému čtení?
Brání vývoji vlastní schopnosti číst?
Takovým
nebo podobným způsobem se skutečně často argumentuje při otázce, zda
se má i školákům dále předčítat. Rodiče by se tím neměli nechat
zmýlit; takováto argumentace postrádá jakýkoli reálný základ. Spíše
opak je pravdou! Zkušenost ukazuje, že právě z dětí, jimž se hodně
čte (a také vypravuje!), se stávají dobří čtenáři. Je mnoho důvodů,
proč i po příchodu dítěte do školy pokračovat v předčítání i jiných
formách kontaktu s řečí. Při předčítání se dítě dozví mnoho o významu
textu, řeči a čtení a zažije fascinaci knihami. Příběhy, které
vyslechne, ho přenesou do jiných světů a rozvíjejí jeho
představivost.
Zcela
rozhodující předpoklad k úspěšnému vyučování čtení je, aby dítě
rozvíjelo cit pro zvuky, rytmus a přízvuk. Zvláštní význam proto
připadá vedle předčítání příběhů také poslouchání, říkání a zpívání
rozpočitadel a říkadel, her s prsty, písniček, básní a jazykolamů.
Tak zprostředkujeme dítěti vhled do hláskové struktury jazyka (Která
slova se rýmují? - Jak znějí jednotlivé slabiky? - Jak slovo začíná?)
a objevíme pro něj radost ze hry s jazykem.
Již
to je dostatečný důvod, abychom i dítěti školou povinnému četli,
vyprávěli a abychom si s ním pravidelně hráli s jazykovými hříčkami.
Navíc se nám nabízí možnost přiblížit dítěti knihu, kterou ještě samo
- ať kvůli rozsáhlosti, řeči nebo písmu - číst nemůže.
Přinejmenším
stejně důležitá je doba, kterou si otec nebo matka pro dítě vyhradí.
Zkušenost, že se mu někdo věnuje, že opětovně vzniká důvěrná
atmosféra, se pozitivně projeví na jeho vztahu ke čtení a knihám;
tato zkušenost vytváří motivaci ke čtení. Proto by nemělo být vlastní
předčítání nahrazováno přehráváním CD a kazet; neboť ani tak dokonalé
médium nemůže nahradit nedocenitelnou výhodu osobního předčítání.
Rodiče,
kteří si pravidelně udělají čas na rituál předčítání, poskytují dětem
cennou pomoc na jejich cestě k samostatnému čtení. "Líné číst"
se stávají spíše ty děti, kterým tato zkušenost chybí. I příliš časné
očekávání výkonnosti ve schopnosti číst vede přes velmi vysokou
ctižádost nejmenších školáků naučit se čtení k neúspěchu. Komu se ale
podaří tuto ctižádost podpořit, zažije, že dítě chce čím dál častěji
číst samo, nebo dokonce předčítat. Pak lze důvěrný rituál změnit tak,
že se předčitatelé střídají (jednou čte dospělý, jednou dítě), nebo
čtou podle rozdělených rolí. Takovou změnu rituálu však musí vždy
dítě samo chtít. Pokud tak lépe vychutná obvyklou atmosféru při
čtení, nelze vůbec nic namítat. Rozvoji jeho schopnosti číst to
pranic neuškodí!
Martina
Nováková
Článek je převzat z časopisu Rodina a škola, který vydává nakladatelství Portal ( www.portal.cz).
|