Pro rodiče ...


Tip pro rodiče školáků: Volte ergonomická pera a mazací rollery s gumou a speciálním inkoustem

29. srpna 2014

Nákup školních potřeb představuje pro rodiče nákladnou a časově náročnou aktivitu. Při nákupech rodiče stráví v průměru až 7 hodin času a většinou se musí do obchodů opakovaně vracet. Příčinou bývá nevhodný výběr pomůcek či jejich nízká kvalita a limitovaná funkčnost. Podle analýzy společnosti Česká distribuční tak stojí vybavení pro prvňáčky více než 4 tisíce korun. Jak vybírat školní pomůcky pro děti od první do páté třídy a jak ušetřit při nákupech čas i peníze, to vám poradíme v následujícím článku.

Uspěchané nákupy se nevyplatí, hlavní slovo při výběru má vždy škola


Časově nejnáročnější a finančně nejnákladnější jsou nákupy pro děti, které nastupují do první třídy. Protože se požadavky každé školy i každého učitele velmi liší, měli by rodiče vždy počkat na seznam doporučených pomůcek. Některé pomůcky totiž dětem poskytne jako uvítací dárek škola. Jindy naopak škola zorganizuje v září hromadný nákup, takže pořizování pomůcek v srpnu postrádá smysl. „I když je to samozřejmě velmi individuální, průměrná výbava pro prvňáka stojí zhruba čtyři tisíce korun. Pokud rodiče kupují pouze kvalitní zboží a zároveň dítěti pořizují penály či aktovky s licencovanými motivy populárních dětských hrdinů, může se částka vyšplhat i na pět až šest tisíc korun. Průměrný rodič musí jít nakupovat zhruba třikrát a na nákupech stráví průměrně 7 hodin času, “ upřesňuje Jana Martínková ze společnosti Activa, která provozuje e-shop Activacek.cz se školními potřebami. Cenu i časovou náročnost pořizování první výbavy přitom rodiče mohou výrazně snížit díky nákupům přes internet či zakoupením zvýhodněných balíčků a sad.

Dobré pero naučí školáka psát, špatné jej donutí škrábat

Mezi nejdůležitější výbavu školáka patří psací potřeby. První měsíce se děti ve škole učí psát obyčejnou tužkou s tvrdostí 2, jakmile však ovládnou techniku, povolí jim vyučující psaní perem. Právě výběr pera bývá pro většinu rodičů kámen úrazu. „V České republice bohužel neexistují jednotná doporučení, jaké psací pomůcky by děti měly při nácviku psaní používat. Někteří pedagogové nechají výběr psací pomůcky na rodičích, jiní striktně vyžadují konkrétní typ a značku pera,“ upozorňuje Jana Martínková. Většina lékařů doporučuje klasická bombičková pera s trojhranným nebo ergonomickým tvarem, který dítěti pomůže s osvojením správného úchopu. Pera s klasickým hrotem navíc reagují na tlak, a proto dítě naučí psát s citem. Zároveň dětskou ruku přirozeně navedou na správný sklon písma. Ergonomický úchop by měly mít i pastelky. Nedílnou součástí každé aktovky je také penál. Při jeho výběru by měli dát rodiče pozor na jeho šířku. Řada lidí kupuje dětem třípatrové silné penály, které se však nemusí vejít do přihrádky v aktovce a dětem navíc zbytečně znepohodlňují její nošení.

V druhé až páté třídě je výbava levnější

Při nákupech výbavy do dalších ročníků školy si rodiče mnohdy oddychnou, protože výdaje výrazně klesnou. Dítě má totiž většinu věcí již z předchozího ročníku. V druhé třídě postačí školákovi doplnit penál stejnými pomůckami jako v první třídě, nahradit prázdné temperové barvy, obnovit výbavu štětců, vyschlá lepidla a přikoupit několik sešitů a obalů. Ve třetí třídě pak mohou děti vyměnit klasická pera za rollery, jejichž inkoust je na bázi gelu a na vrcholu mají otáčející se kuličku. Tato psací potřeba školákům, kteří již ovládli techniku psaní, značně zrychluje zapisování. Rollery také nabízí stále populárnější variantu s gumou na vrcholku pera, která dovede inkoust jednoduchým gumováním z papíru odstranit. Tato možnost je pro menší děti optimální, umožňuje jim totiž bez zbytečného a nepřehledného škrtání případné chyby opravit. Ve třetí třídě přibudou do školních aktovek pravítka s ryskou a kružítka, protože v tomto období se děti učí rýsovat. Na rýsování bude také potřeba pořídit tužku číslo 3 a mikrotužku s náhradními tuhami.

Doplňkové vybavení usnadní pitný režim a zabrání pohromám v tašce

Kromě klasických školních potřeb by rodiče neměli zapomenout na výbavu související se stravováním a pitným režimem školáka. Nápoje mohou školáci nosit například v PET lahvích. Ty jsou ale při delším používání nehygienické a zdeformované. Stále oblíbenější alternativou jsou proto speciální tvrdé plastové lahve, jež jsou vyrobené ze zdraví neškodných materiálů, dobře těsní a umožňují dlouhodobé používání. Lze je mýt v myčce, a dokonce krátkodobě ohřívat v mikrovlnné troubě. Podobnou vychytávkou jsou i svačinové boxy, které zabrání rozmačkání banánu v aktovce nebo upatlání sešitů od pomazánky. Zatímco rodiče u svačinových boxů a zdravých lahví ocení hlavně jednoduchou manipulaci a hygienické uchovávání jídla, děti si oblíbí jejich veselé motivy.